maanantai 3. joulukuuta 2012

Vaihto-oppilastoimintaa (in finnish)

Teksti ja kuvat: Heta Ikonen 8a ja Venla Väänänen 8a

Kasiluokkalaiset Saksassa

Kasiluokkalaiset saivat noin vuosi sitten hakea vaihto-oppilaiksi Saksaan. Valituksi tuli 26 oppilasta. Opettajista mukaan lähti Maaret Eira ja Heikki Juutinen.

Lähdimme matkaan 20.9. aamuyölllä kello 3.45. Matka sujui nopeasti Tampereen lentokentälle. Aamupäivästä lensimme vihdoin Saksaan, Bremeniin. Siellä ajoimme bussilla Osterholz-Scharmbeckiin. Koululla tapasimme omat vaihto-oppilaamme, söimme ruoan ja lähdimme heidän mukanaan perheisiin.

Perjantaiaamu oltiin koulussa. Siellä tutustuimme kouluun ja sen pihaan joka oli tosi iso verrattuna oman koulumme pihaan. Useat viettivät perjantai-iltaa menemällä uimaan. Viikonloppu oli isäntäperheen kanssa vietettävää aikaa. Osa vietti sen esim. menemällä suureen kauppakeskukseen Waterfront:iin.

Maanantaina menimme Itämeren etelärannikolle. Siellä opas esitteli meille bussissa kovan tuulen vuoksi eri mereneläviä ja muita merikasveja. Sen jälkeen menimme merenpohjaan kävelemään. Siellä vesi laskee aamuisin monta kymmentä kilometriä ja pohjassa voi siten kävellä. Se oli aika epämiellyttävää kovan tuulen, sateen ja kylmän sään vuoksi. Kävelyn jälkeen oli hetki aikaa oleskella kylän keskustassa kunnes ajoimme takaisin koululle.

Keskiviikkona aamusta lähdimme suomalaisten kesken Bremeniin joka on noin Helsingin kokoinen kaupunki lähellä Osterholz-Scharmbeckiä. Siellä jakaannuimme ryhmiin ja lähdimme kiertelemään vanhaa kaupunkia ja samalla etsimään "suunnistustehtävän" paikkoja kuvaamisen kera. Saksalaisia odotellessa oli pari tuntia aikaa shoppailulle. Tapasimme saksalaiset Werde Bremenin kotikenttä stadionilla jossa jakaannuimme kolmeen ryhmään ja lähdimme kiertämään oppaan kanssa paikkaa. Opas esitteli meille mm. vip-tiloja, pukuhuoneen ja vaihtopenkit. Kierroksen jälkeen menimme vielä hetkeksi vanhaan kaupunkiin kunnes palasimme junalla koululle.

Perjantaina pyöräilimme saksalaisten kanssa shmaikka leirikeskukselle. Matka piteni hieman, koska eksyimme kolmesti... Paikanpäällä saimme hengailla miten halusimme. Halukkaat saivat lähteä melomaan kanooteilla. Söimme maukkaan grilliruoka-aterian. Päivän päätteeksi palasimme koululle ja omiin perheisiimme viettämään viikonloppua.

Sunnuntaina melkeinpä kaikki olivat Heide-park nimisessä huvipuistossa. Paikka oli iso ja hienosti tehty sisältäen monia laitteitta ja ravintoloita. Hurjimmat uskaltautuivat Krakenin ja maailman jyrkimpään ja nopeimpaan puuvuoristorataan, Colossokseen.

Maanantaina oli viimeinen päivä Saksassa. Esittelimme vuotta nuoremmille Suomea ja pelasimme muumi-peliä. Iltapäivällä pidimme pienet läksiäisjuhlat, jossa hengailimme katsellen kuvia ja syöden herkkuja. Tiistaina oli aika palata haikein tunnelmin Suomeen. Hyvästelimme parimme aamuyöllä ja lensimme Bremenistä Tampereelle. Buss matka meni ripeästi, ja Kuopiossa vastassa oli perheitä ja kavereita. Odotamme kaikki varmasti helmikuuta innoissaan ja saksalaisten jälleennäkemistä.